22 kwietnia 2010

Kazachskie Biryani czyli PŁOW

Musiałam jakoś wytłumaczyć mojemu mężowi co to jest PŁOW... słowo ‘pilau’ które określa ryż po hindusku/pakistańsku z dodatkami warzyw nie oddaje sposobu gotowania płowu, za to biryani – doskonale.

Co do tego sposobu gotowania to niestety nie mogłam znaleźć instrukcji od Damira nagranej swego czasu jako filmik. A zapomniałam zupełnie jak się gotowało płow! Zgroza. Musiałam szperać w sieci i znalazłam :)
Na koniec przypomniałam sobie jeszcze o krojeniu marchewki w SŁUPKI i już byłam w domu.

No, prawie... coś przegapiłam jednak. Płow wyszedł całkiem całkiem, zdecydowanie uzyskał kazachski smak bo miałam zakitrane w szafce ‘pripravy dlia plova’ i zire. Niestety mieso coś było twardawe, nie wiem jak kazachowie je gotują... może jedzą twarde i są szczęśliwi, że w ogóle kawałek im się dostał...?

Dało się zauważyć, niestety, bo w oryginalnych biriani, które gotuje mój mąż, mięsko się po prostu rozpływa w ustach.

No ale i tak mąż miał miłą niespodzianke po powrocie z pracy – żona wreszcie coś ugotowała!
P.S. ciasto też upiekłam, jutro goście przychodzą w końcu... niech sie Amir nie wstydzi... ;)

19.07.2010
UPDATE... znalazłam instrukcję gotowania płowu! teraz już nie zapomnę :)


składniki i proporcje:
1 kg mięsa (wołowina lub baranina, w kawałkach jak na gulasz)
1 kg ryżu krótkiego
1 kg marchewki pokrojonej w słupki
0,5 kg cebuli
3-4 główki czosnku (ja obieram...)
przyprawy: zeera, sól, pieprz
można eksperymentować :)

na oleju podsmażyć mięso, dodać cebulę, smażyć dalej. Dodac marchewkę i czosnek, przyprawy. Zalać wodą.
Dusić ok 0,5 godz.
Ryż umyć dokładnie.
Rozłożyć na płasko na wierzchu warzyw, zalać wodą na wys. ok 2 cm od ryżu, tak, żeby zakryć równo ryż.
Po jakimś czasie, jak woda się wchłonie, zrobić nożem pionowe 'otwory' aż do dna.

Jak ryż będzie miękki wymieszać i jeść.

2 komentarze:

  1. mniam. wygląda smakowicie. bym skosztowała :-)))

    OdpowiedzUsuń
  2. you go girl! I'm proud of you! czyli jednym słowem wymiatasz...

    OdpowiedzUsuń



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...