17 listopada 2015

Marsz, marsz Polonia!!!


Jeszcze Polska nie zginęła,
kiedy my żyjemy,
co nam obca przemoc wzięła,
szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Polonia,
marsz dzielny narodzie,
odpoczniemy po swej pracy
w ojczystej zagrodzie.

Jeszcze Polska nie zginęła,
i zginąć nie może,
bo Ty jesteś sprawiedliwy,
o Wszechmocny Boże.

Marsz, marsz Polonia,
marsz dzielny narodzie,
odpoczniemy po swej pracy
w ojczystej zagrodzie.
.
Pierwszy raz śpiewałam tę pieśń. To znaczy jeśli śpiewaniem można nazwać poruszanie ustami ze ściśniętym gardłem... w niedzielę mieliśmy tu akademię z okazji Święta Niepodległości. Wystąpiły nasze dzieci "parafialne" we współpracy z ogniskiem Kwiaty Polskie i organizacją młodzieży Polonica.

Wszyscy przebrani w tradycyjne ludowe stroje oraz munduty ułanów, w sumie żadne specjalne wyczyny sceniczne... ale jednak... musicie wiedzieć, że ta cała młodzież na zdjęciach już urodziła się w Szwecji i Polskę zna tylko "gościnnie". A tak bardzo ją kocha - bardzo poważnie podeszli do występów, deklamacji i śpiewów, wszystko nienagannym jęzkiem polskim.

Samo to już mnie wzrusza do łez.

Uświadomiłam sobie też, że pierwszy raz od dawna tak uroczyście obchodziłam jakiekolwiek polskie święto. W sumie pierwszy raz chyba od czasów harcerskich, czyli końca studiów.

Harcerze robią to na poważnie, żadne tam tańce ludowe czy przebieranki. Mundur i flaga! Marsze i pieśni. Przyznam, że kiedyś trochę podśmiewałam się, że polonijne akcje kulturalne to przeważnie zespoły folklorystyczne, jakby Polska nic innego typowego dla siebie nie miała.

Teraz się już z tego nie śmieję. Planuję zapisać Kamyczka do Kwiatów Polskich. A pod myszką komputera mam podkładkę we wzory łowickie i z napisem "Polska".

Może zrozumiałam, może dorosłam, może punkt widzenia zależy od punktu siedzenia w tym przypadku...












4 komentarze:

  1. Wzruszające, że tak piękne patriotyczne uroczystości odbywają się za granicą. Mam nadzieję, że wrócą i do Polski, bo za rządów PO wyparte zostały przez genderowo-gejowskie pranie mózgów.

    Dziękuję za fotoreportaż i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, że "na emigracji" pewne rzeczy czuje się inaczej niż w Polsce, najpiękniejsze patriotyczne dzieła literackie powstały wszak na wygnaniu...
      Muszę Ci jednak powiedzieć, że za moich harcerskich czasów bardzo dbaliśmy o pamięć o polskiej historii, niezliczone gawędy, spotkania z osobami, które brały udział w wojnie czy powstaniach, aktywny udział w różnych uroczystościach... do dziś pamietam daty zamachów na Kutscherę, szczegóły zaangażowania bataliony Parasol w dywersję i powstanie warszawskie i tak dalej. Mój synek już teraz mówi, że chce zostać harcerzem :)

      a tak na serio to Polska powinna dbać o harcerstwo! jak dla mnie to najważniejszy ruch z wszystkich młodzieżowych i religijnych, bo harmonijnie wychowuje młodzież, robi coś, czego rodzina nie zapewni nigdy IMO

      Również pozdrawiam!

      Usuń



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...