9 lipca 2016

Polsko-ruska Madonna

Chyba się uda. Chyba, bo uwierzę jak dotknę ;)

Otóż... jedziemy na wymarzoną "ścianę wschodnią"!!! Wymarzoną przeze mnie, rzecz jasna.

Mąż powiedział wreszcie sakramentalne TAK. "Tak, możesz wybrać miejsce wakacji". No to wybrałam: Hajnówka, Puszcza Białowieska, Garbarka, Kodeń, Kostomłoty, Lublin.


Ach, jak się cieszę. Nigdy nie byłam w tych miejscach, tak wiele razy marzyłam.

Raz udało się pojechać do Kostomłotów. To wyjątkowe miejsce - jedyna na świecie cerkiew w obrządku neounickim czyli bizantyjsko-słowiańskim. Byłam tam w 1999, jako drużynowa ze swoimi zastępowymi, taka wędrówka "starszyzny" ;) My i dwóch chłopaków z zaprzyjaźnionej jednostki, tak dla ochrony. Wspaniały czas, niezapomniany. Lasy lubelszczyzny plus kilka dni w Kostomłotach.

Ciekawe jak teraz doświadczę tego miejsca. Już pewnie nie ma pana Witka, który z takim zapałem nam wszystko opowiadał - nauczyciel z Białegostoku, którego pasją było to miejce. To on malował ściany cerkwi i kosił trawę przez całe lato. Wiele lat potem dostawałam od niego życzenia świąteczne. Wstyd, ale nie mam pojęcia, co się z nim dzieje.
Nie ma również archimandryty Romana Piętki - wyjątkowego kapłana, który przywrócił to miejsce do życia. Zmarł w 2007.
Ale Kościół jest i żyje.




Trochę się boję długiej jazdy samochodem z dziećmi, bo moje dwa jęczące trole potrafią doprowadzić mnie do szaleństwa. Zdaję sobie też sprawę, że długie zwiedzanie czegokolwiek nie wchodzi w grę. Cóż, zadowolę się krótkim.

Obawiam się też tego, czy agroturystyka w Polsce będzie zjadliwa dla człowieka, który nigdy nie spędzał wakacji w lesie, nie mówiąc o namiocie. Cóż, życie to kompromisy - a dla miejskich dzieci wieś jest ciekawa, no i ogniska będziemy robić (hurra!).

Najbardziej jednak boję się komarów. Chyba sobie burkę kupię, taką z gęstą siatką na oczy.

Ale nie zrezygnuję z odwiedzenia drewianych cerkwi i Królowej Podlasia w Kodniu!




P.S. Amatorom Kresów polecam wspaniałe opowiadanie Kaczki, autorki bloga On Her Majesty's Secret Service
http://www.biznesistyl.pl/kultura/ksiazka/4390_matka-bosk-czasow-swietgo-spokoju-najlepsza-w-konkursie-zaloguj-sie-na-kresach.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...